پرسش :

با توجه به این که مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل مربوط به چاپ و نشر قرآن کریم ‏فعالیت تحقیقاتی می‌نماید، مستدعی است ما را از نظر شریف خویش درباره روایت ذیل و سؤالات مطرح شده ‏بهره‌مند فرمائید.‏ ‏«علی بن ابراهیم، عن أبیه، عن صفوان، عن ابن مسکان، عن محمّد بن الورّاق، العرضت علی بن أبی‌عبدالله «علیه‌السّلام» کتاباً فیه قرآن مختّم معشّر بالذهب و کتب فی آخره سوره بالذهب و اریته إیاه ‏فلم یعب فیه شیئاً إلاّ کتابه القرآن بالذهب، و قال: لایعجبنی أن یکتب القرآن إلاّ بالسواد کما کتب أوّل مرّه» (اصول ‏کافی، جلد ٢، کتاب فضل القرآن، باب النوادر، ص ٦٢١).‏ ‏١. با توجه به استنباط حضرت عالی از روایت یادشده، آیا چاپ کل متن قرآن کریم با رنگی غیر از رنگ مشکی را ‏مجاز می‌دانید یا خیر؟ ‏٢. با توجه به این که در مصاحف چاپ شده در برخی از بلاد اسلامی لفظ جلاله «الله» یا بعضی از حروف به منظور ‏آموزش قرآن، به رنگی غیر از مشکی ملاحظه می‌شود، آیا این کار را از نظر حضرت عالی مجاز است یا خیر؟


پاسخ :
‏١. تعشیر یعنی بعد از ١٠ آیهٴ علامت نهادن چنین کاری با رنگ غیرمشکی هم جائز است.‏
‏٢. از نوشتن متن قرآن با طلا پرهیز شود اَولی است؛ هرچند تذهیبِ ورق، حاشیه و جلد جایز است.‏
‏٣. نوشتن متن قرآن با رنگی که مشکی نیست ممنوع نیست ولی با رنگ مشکی اَولی است.‏
جوادی آملی، ١١/٣/٨٢.‏

منبع: esra.ir